Narodowe Czytanie organizowane jest przez Prezydenta RP od 2012 roku. Akcja została zainicjowana wspólną lekturą „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.
Lekturą 13. odsłony Narodowego Czytania był utwór „Kordian”. Juliusz Słowacki napisał ten dramat podczas pobytu w Szwajcarii. Utwór po raz pierwszy ukazał się drukiem w 1834 roku w Paryżu i należy do najważniejszych dokonań literackich poety. Autor ukazał w nim obraz epoki i romantyczną wizję losów pokolenia polskich konspiratorów, punktem wyjścia czyniąc spisek podchorążych, związany z przygotowaniami do zamachu na cara. Główny temat odnosi się jednak wprost do powstania listopadowego, m.in. poprzez analizę przyczyn i skutków klęski wolnościowego zrywu. W kolejnych częściach dramatu przeplatają się motywy realistyczne i fantastyczne, a nastrojowa sceneria podkreśla symboliczny wymiar dzieła, którego kluczowym zagadnieniem jest kwestia narodowowyzwoleńcza.
Jak co roku uczniowie naszej szkoły włączyli się w tę ogólnopolską akcję, mającą na celu propagowanie czytelnictwa, zwrócenie uwagi na bogactwo polskiej literatury, potrzebę dbałości o polszczyznę oraz wzmacnianie poczucia wspólnej tożsamości. Na początku zebrani wysłuchali krótkiego wprowadzenia i obejrzeli prezentację poświęconą tematyce utworu. Poznali też ciekawostki związane z biografią Słowackiego. Uczniowie klas starszych przeczytali wybrane fragmenty „Kordiana”. Słuchacze wspólnie je interpretowali i szukali życiowych mądrości.
Chociaż dramat Słowackiego opowiada o walce Polaków z caratem, można go odnieść do naszej rzeczywistości. Uczniowie zrozumieli, że wolność i niepodległość wymagają bezinteresownego poświęcenia i ciągłej gotowości do czynu, a odpowiedzialność, konsekwencja i wola działania prowadzą do zwycięstwa.
Słuchacze okazali duże zainteresowanie, zrozumieli treść przedstawionych fragmentów oraz ich wymowę.